Νομοθεσία (2)

Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 105226/Δ2

ΦΕΚ 3523/Β/25-8-2020

 Άρθρο 1

Διδασκαλία β’ ξένης Γλώσσας στο Γενικό Λύκειο

1. Α’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

α). Οι μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου συνεχίζουν τη β’ ξένη γλώσσα που διδάχτηκαν στο Γυμνάσιο (Γαλλικά ή Γερμανικά).

β). Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών που απαιτείται για τη δημιουργία τμήματος είναι δεκατέσσερις (14). Σε απομονωμένες σχολικές μονάδες της ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας μπορούν να λειτουργήσουν τμήματα και με δώδεκα (12) μαθητές.

γ). Σε περίπτωση αδυναμίας λειτουργίας τμήματος στη μία από τις δύο γλώσσες, οι μαθητές εντάσσονται υποχρεωτικά στο τμήμα β’ ξένης γλώσσας που δημιουργείται στο σχολείο.

Όσοι από τους μαθητές εντάσσονται σε τμήμα β’ ξένης γλώσσας που δεν είχαν διδαχθεί στο Γυμνάσιο παρακολουθούν το μάθημα και ο βαθμός τους στη β’ ξένη γλώσσα δεν υπολογίζεται για την προαγωγή τους, ούτε στο γενικό βαθμό προαγωγής.

Για τους μαθητές αυτούς υπολογίζεται ο βαθμός τους στη β’ ξένη γλώσσα, εφόσον ο κηδεμόνας τους ή οι ίδιοι (όταν είναι ενήλικοι) υποβάλλουν στο σχολείο τους σχετική δήλωση το αργότερο μέχρι τρείς (03) ημέρες πριν από την ημερομηνία λήξης της διδασκαλίας των μαθημάτων.

δ). Οι μαθητές που διδάχτηκαν στο Γυμνάσιο την Ιταλική ως β’ ξένη γλώσσα επιλέγουν έως τις 18 Σεπτεμβρίου στην Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου ως β’ ξένη γλώσσα μεταξύ της Γαλλικής ή της Γερμανικής γλώσσας.

Για τους μαθητές αυτούς ισχύει η περ. γ του άρθρου 1 της απόφασης αυτής.

2. Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

α). Οι μαθητές της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου συνεχίζουν τη γλώσσα που διδάχτηκαν στην Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου (Γαλλικά ή Γερμανικά).

β). Οι μαθητές που κατά το σχολικό έτος 2019-2020 διδάχτηκαν στην Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου την Αγγλική γλώσσα, στη Β’ τάξη του Γενικού Λυκείου συνεχίζουν τη β’ ξένη γλώσσα που είχαν διδαχτεί στο Γυμνάσιο (Γαλλικά ή Γερμανικά).

γ). Σε περίπτωση αδυναμίας λειτουργίας τμήματος στη μία από τις δύο γλώσσες, οι μαθητές εντάσσονται υποχρεωτικά στο τμήμα της ξένης γλώσσας που δημιουργείται στο σχολείο.

Όσοι από τους μαθητές εντάσσονται σε τμήμα ξένης γλώσσας που δεν είχαν διδαχθεί στο Γυμνάσιο ή στην Α’ τάξη του Γενικού Λυκείου παρακολουθούν το μάθημα και ο βαθμός τους στη β’ ξένη γλώσσα δεν υπολογίζεται για την προαγωγή τους, ούτε στο γενικό βαθμό προαγωγής.

Για τους μαθητές αυτούς υπολογίζεται ο βαθμός τους στη β’ ξένη γλώσσα, εφόσον ο κηδεμόνας τους ή οι ίδιοι (όταν είναι ενήλικοι) υποβάλουν στο σχολείο τους σχετική δήλωση, το αργότερο μέχρι τρείς (03) ημέρες πριν από την ημερομηνία λήξης της διδασκαλίας των μαθημάτων.

3. ΤΜΗΜΑΤΑ Β’ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Στη β’ ξένη γλώσσα οι μαθητές χωρίζονται σε τμήματα τα οποία λειτουργούν παράλληλα. Η κατανομή των μαθητών σε τμήματα β’ ξένης γλώσσας καθορίζεται με βάση την αλφαβητική σειρά. Τα αριθμητικά στοιχεία της περ. 1β του άρθρου 1 της απόφασης αυτής, ισχύουν όταν το σχολείο λειτουργεί με ένα τμήμα. Όταν το σχολείο λειτουργεί με περισσότερα τμήματα, τα τμήματα αυτά συμπτύσσονται και διαχωρίζονται ακολουθώντας τα ανώτερα όρια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία 129818/Γ2/16-09- 2013 (Β’ 2451) κοινή απόφαση και δημιουργείται τμήμα για τη β’ ξένη γλώσσα από τους μαθητές όλων των τμημάτων της ίδιας τάξης.

Σε περίπτωση που δεν μπορεί να γίνει ο χωρισμός των τμημάτων σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα τμήματα της τάξης είναι δυνατόν να διαμορφώνονται σύμφωνα με την επιλογή των μαθητών στη β’ ξένη γλώσσα με αλφαβητική σειρά και να δημιουργούνται τμήματα τάξης με μαθητές που έχουν επιλέξει την ίδια β’ ξένη γλώσσα, τα οποία πρέπει να είναι αριθμητικά περίπου ισοδύναμα.

 

 

11-06-20 Ψηφίσθηκε από τη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων "Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις"

Δείτε το ΦΕΚ του νόμου σε μορφή pdf 

Τα άρθρα 6, 7, 8 του Κεφαλαίου Α΄ και η παρ. 3 του άρθρου 61 του Κεφαλαίου Ε΄ του ανωτέρω

νόμου αφορούν θέματα προγραμμάτων και αξιολόγησης μαθητών Γενικού Λυκείου.

Η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι «από κάτω προς τα πάνω», με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο, π.χ. εισαγωγή νέων θεματικών, εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά, και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση των πανεπιστημίων, όπως π.χ. η προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων και τη συνεργασία με ΑΕΙ του εξωτερικού. 

Ειδικότερα στο νομοσχέδιο προβλέπονται, μεταξύ άλλων:

  • Αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και εκπαιδευτικές διαδικασίες:
  • Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»). Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
  • Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  • Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
  • Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
  • Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
  • Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
  • Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
  • Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).
  • Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).